fredag 6 mars 2015

Double Kroki




Några skisser från veckans krokier. Hade min första dubbelkroki denna veckan. Det vill säga, kroki med två modeller samtidigt.
Jag trodde aldrig att det skulle fungera men det var jätte kul! Och tvärt emot vad jag trodde så hjälpte det snarare än stjälpte att ha två modeller. Både genom att ge en slags referens till varandra genom att skapa mellanrumsformer etc som stödde upp tecknandet, genom att man genast fokuserade mer på helheten istället för det typiska att fastna på detaljer, och sist men inte minst, så gav de bilderna helt nya spännande uttryck.
Är ganska nöjd med dessa faktiskt när det kommer till form.
Den översta bilden sedan, är vår första kroki någonsin med kläder! Det var ju lite kul omväxling. Jag känner verkligen att jag ser saker och ting helt annorlunda nu efter alla kroki lektioner. Kläder och tyger har liksom en relation till kroppen i mötet som man liksom inte tänker på alls så mycket som man borde om man inte studerar kroppen så ingående som man ju gör under tecknandet.

Nu vill jag ha manlig modell igen. Det är där det blir knepigt. Det är liksom så mycket lättare att skapa liv i något mjukt och runt som kvinnokroppen än i något kantigt och hårt, som en manskropp. Antigen så blir det lite plåtniklas över det hela och man går till överdrift, eller så blir det helt enkelt en kvinna. Jag har nog varit omringad av för lite män i mitt liv, och för mycket kvinnor.
Helt klart för mycket kvinnor.

Miriam


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar