lördag 24 januari 2015

Anna Ancher - Recreate



Det pågående måleri projektet handlar om att lära av andra. Var och en av oss har fått varsin konstnär att studera.
Jag själv fick skagenmålaren Anna Ancher, en danska som ägnade största delen av sin tid till att avbilda sin tid där, människorna och omgivningen, vardagen osv. Mycket äldre damer och gubbar, och små barn, där ljuset är viktigt i varje bild.
Jag föll för den här målningen av Annas mamma. Varför vet jag inte riktigt. Kanske för att den var ganska vacker, men utan för många olika element vilket gjorde den lite lättare att greppa i försöket att avbilda den? Eller kanske bara för den svarta färgen mot det blåa. Jag försökte göra en egen avbildning av min mamma för ett tag sedan, och det var väldigt svårt. Men den här bilden har en slags stämning och ett lugn över sig. Annas mamma ser så rofylld, vänlig och samlad ut, som en stabil klippa i allt det blåa.

Lilly

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar