fredag 31 oktober 2014

Självstudieveckan




Hej och hallå!!

Här i min lilla värld i det svenska höstrusket så har det varit fullt ös med självstudievecka. För min del så har det inneburit att jag äntligen tagit tag i det här med att börja jobba 3D digitalt, i hopp om att slutligen kunna animera! Det är en lång och snårig process som kräver en MASSOR av tid och tålamod. Jag har suttit som naglad framför tutorials och beginner guides och kliat mig i huvuded en hel del. Det här med att animera och skapa tredimensionellt är som att lära sig ett helt främmande språk. Nej men helt allvarligt. Det är det!!! Alla dessa funktioner och alternativ, för att inte tala om manövreringen. Det finns så många short commands och alternativa vägar till att göra en och samma sak att jag får deja vu till mina gamla franska lektioner back in the days.

Men sedan har jag även hängt på skolan en del och jobbat klart med min lilla skulptur som ni ser ovan. Det är ett intryck från en medeltida målning som jag har försökt att beskriva genom detta "verk" gjort till största del i papp och med lite stål och plast detaljer.

Hur känner jag kring den då? 
Jo. Jag tror att jag fått dit intrycket jag fick..! Jag känner mig även glad över att ha bemästrat materialet som är helt nytt och ovant för mig. Egentligen är väl hela den här formen av arbete nytt för mig. Det som var lite spännande också var att jag inte visste någonting alls om målningen eller dess bakgrund. Jag studerade den bara helt enkelt och lät den berätta för mig, någonting, som ni kan se representerat här.

Målningen var full med olika händelser, människor och varelser. Ett slags "myller". Den tycktes också ha en hel del små mystiska och lite hemlighetsfulla symboliska scener runt omkring, och symboler av olika slag. Det kändes kaotiskt, men samtidigt så fanns där små lugna oaser mitt i allt. Små scener som tycktes avskärmade från kaoset runt omkring dem och där ett visst lugn infann sig. Dessa scener, och även symboler, tycktes tätt sammankopplade med religion. Samtidigt tog ganska fruktansvärda händelser rum i närheten i en miljö präglad av trollpackor och ett tungt mörker. Något som jag tolkade som en kristen bild av paganism och hedendom. 
I mitt verk så lät jag myrorna representera detta jordliga levnadssätt, men även myllret i bilden, och dess väg in i kyrksalarna, där de fortsatte att vara myror framför något större. 
Jag valde att lysa upp kyrkfönstret där en figur ur målningen är avbildad, för att representera storhet och andlighet, men även som en symbol för människans ständiga sökande efter svar. Vår dragning till att veta mer, vår nyfikenhet, som ibland kan dra i oss så starkt. Likt en insekt söker sig mot ljuset, söker vi oss efter kunskap. När det kommer till tro däremot, kräver många av oss fysiska bevis - underverk - och det är vad myrorna som går på vatten representerar.

Miriam




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar