söndag 10 augusti 2014

Admiring



Den bästa motivationen tycker jag är att se på redan existerande verk och utförandet utav dessa. Den här skulpturen, som går att se inne på Göteborgs konstmuseeum bland massor utav andra fantastiska verk, är så väl utförd att då jag stod och kollade på mannens ansikte nästan väntade mig att han skulle kolla upp och se tillbaks på mig. Det kändes verkligen som att han satt där, livs levande, att hans bröstkorg hävde sig upp och ned då han andades, med denna lilla pojke djupt sovandes i sitt knä. Så välutförd var den verkligen. Kanske var det ljuset som lyste på honom genom det bakomliggande fönstret men jag tyckte mig se honom röra sig mer än en gång.
Efter det muséebesöket så ser jag helt annorlunda på skulptur. Jag upptäckte ett detaljarbete som jag aldrig lagt märke till förut. Hur alla dessa små, obemärkta muskler och ben syns under den vita "huden", och hur objektets tyngd påverkar hur dess former ter sig för ögat.
Dessa är alla saker som jag såg och kände då. Det är väldigt speciellt med skulptur, att man kan inbringa en form utav närvaro som jag aldrig känt på samma sätt med tex målningar.

Lilly<3



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar