tisdag 6 maj 2014

You'll find your way - B&W



Jag vet inte varför, men det är något speciellt med svartvita bilder...
Färger är vackert på sitt sätt och det finns så mycket färgstarka och sprudlande konstverk som verkligen är vackra. Men svartvita bilder är vackra på ett annat sätt. Det känns, för mig, som att en bild känns mer seriös i svartvit. Att en bild är svartvit kan också göra att man lägger fokus på konceptet och formerna mer. Det tar en liksom till en annan nivå på något sätt.
Men jag menar så klart inte att bara man gör en bild svartvit så POOF är den pro, utan man ser ju skillnaden på när ett profs och en amatör jobbar svartvit. Jag gör säker alla möjliga misstag utan att veta om det, och ändå tar jag hjälp av redan färdiga inställningar.
Det känns ju lättast när tex förgrunden är ljus och bakgrunden mörk vice versa. Tex. här då blomman inte stod ut så mycket på det sättet så var det lite svårare att inte få den att försvinna in i omgivningen och det var därför jag lämnade kvar färgerna till en början.
Men detta tyckte jag ändå blev rätt ok, tillslut.
Här, i svartvit, så tyckte jag att det kändes mer som att blomman försöker fly något, eller kikar ut som från ett fängelse på världen utanför, medan den färgade version kändes mer positiv och hoppingivande.

Lilly<3



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar