onsdag 2 oktober 2013

Amarcord & Lost in Translation


Tänkte bara lägga upp skisserna från de två filmerna jag såg denna veckan. Lost in Translation såg jag färdigt (kan inte säga att jag är speciellt imponerad eller så), men tecknade inte färdigt, och Amarcord hittade jag tyvärr inte på något språk jag kunde förstå. Fanns bara antingen Italienska eller Tyska så jag såg bara en liten bit på början. Men den verkar väldigt intressant! Väldigt fint filmad och starka karaktärer och vacker miljö. Önskar jag kunde hitta den på engelska..

Uppgiften vi fick var att studera hur filmskaparna skapar djup i sina filmer.
I Psycho av Hitchcock var det ju väldigt tydligt hur han skapade kontraster med hjälp av mörker och starkt ljus, svart och vitt. Skådisarna hade ju ständigt ljus riktat mot sina ansikten så att de skulle liksom sticka ut ur mörkret.
Men de andra filmerna har inte riktigt varit lika tydliga. I Lost in Translation placerade de ofta en person ganska nära kameran. På så vis verkade det runt omkring vara mycket längre bort än vad det kanske var, och skapade djup på ett sätt. På min skiss, där huvudkaraktären sitter i sitt hotellfönster och ser ut över Japan, har vi ju ett väldigt bra exempel på just detta.

Amarcord kan jag inte säga så mycket om ännu. Men ska försöka leta vidare och se om jag kan hitta en engelsk version.

Men gotta run!
Jobbet kallar.

Lilly<3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar