fredag 22 mars 2013

Glitches in Gimp

Hej!
Idag så tänkte jag skriva om programmet Gimp, ett program som jag använder mer och mer då jag tecknar.

Gimp är ett väldigt bra kostnadsfritt alternativ till photoshop och går att ladda ner till både Mac och PC. Man kan göra det mesta som går att göra i photoshop på gimp, men kan behöva ladda ner vissa saker separat till programmet. Det enda jag själv någonsin behövt ladda hem på egenhand är penslar.

Penslar är otroligt viktiga då man tecknar och kan underlätta en hel del. Jag har listat några av de sidor jag själv hämtat mina penslar ifrån i detta inlägg. Andra ställen du kan hitta penslar för Gimp på är DA (Deviant Art). Dessa penslar är skapade av andra digital artists så du kan säkert hitta något du gillar!

Jag har dock haft ett litet problem då jag använt Gimp. Det händer inte jätte ofta, men när det väl händer så är resultatet katastrofalt! Problemet uppstår då jag vill ångra något jag gjort på min bild och trycker på 'Undo'. I normala fall så borde bara det sista jag gjort på bilden försvinna. Det som istället händer är att bara ett litet område av det jag gjort försvinner medan resten av området blir kantigt och fult. Jag tror att det är något slags glitch i programmet men jag är tyvärr inte så insatt i hela det där tekniska så att jag kan säga exakt vad det är. Fortsätter man sedan att trycka på 'undo' så försvinner saker man gjort längre bak som vanligt men det där kantiga blir kvar och kan inte tas bort, vad man än gör. Jag försökte att ta lite bilder på det när det hände för att visa er:


Som ni ser så är inte allt borta utan är kvar och ser kantigt och fult ut.. Och det är ju inte så kul när det händer på en mer detaljerad yta som man lagt ner mycket tid på.

Vet ni varför det blir så, och om ni gör, hur får man det att sluta hända!?


Här kan du hitta Penslar för Gimp



Stylish Web Designer

Free-Brushes

Noupe

Texturemate

DA

1 kommentar:

  1. try to save it in the highest possible resolution and quality, it will use shitloads of space but may preserve the quality and that kind of shit will stop happening ;)

    SvaraRadera