torsdag 11 augusti 2011

Hur jag målar

Om man går in i en konstshop någon gång så upptäcker man snabbt hur många olika verktyg det finns att använda då man målar. Även fast man kanske redan bestämt sig för vilken målarstil man vill hålla på med - oljefärger, akryl, akvarell, kol, eller blyerts - så finns det en del att kolla igenom.
Jag, som tecknar med blyerts, har tre olike redskap som jag inte skulle klara mig utan.
  1. Min penna - en helt vanlig blyertspenna, men det finns blyerts med olika mjukhet att köpa i butik. Men själv föredrar jag vanlig blyerts eftersom att det inte smetas ut lika lätt.
  2. Mitt suddgummi - för alla gör ju fel ibland, och dessutom kan den vara bra att använda då man ska måla blänk i tex hår eller på annat reflekterande material.
  3. Mina skuggpennor - för att forma och göra skuggor på mina bilder. Mina bilder hade inte varit hälften så snygga utan dessa pennor. Alla som tecknar med blyerts borde skaffa sig ett par i olika tjocklek. Rekomenderas varmt!
Skuggpennor eller "Blending Stumps"


Min teckningsutrustning; mitt block med alla mina bilder och tomma ark som väntar på att bli teckande på, blyerts, sudd, och skuggpennor.

Hur man använder Skuggpennorna
Det är väldigt lätt att använda skuggpennor, och om du lär dig att använda dem rätt så kan de kan ge din bild ett riktigt ansiktslyft. Utan att ge dina bilder skuggor så kan de se väldigt platta ut, men med hjälp av skuggpennorna så kan man göra sina bilder rundare, och är man riktigt bra så kan det nästan se ut som att saker står ut från pappret.
Jag ska bara ge er ett väldigt simpelt exempel på hur de kan användas.

Det här ska föreställa en boll. Men utan skuggor så ser det mer ut som en vanlig cirkel.

Genom att dra med skuggpennan längs den dragna blyertscirkel så får bollen form och ser rundare ut. Följ bollens form med pennan tills du är nöjd med dess form.

På min boll så lyser det snett från sidan, derför så skapas det en skugga även bredvid bollen. Använd skuggpennan även här tills du känner att du fått till en trovärdig skugga.

Det är inte svårare än så! :)

4 kommentarer:

  1. Sorry do not speak very well English, but your question posted on-hei lai-lai. It is a thing of the blog theme

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha okay! Thanks anyways =)

      Radera
  2. Hej Lilly! Jag är MYCKET imponerad av dina fantastiska teckningar! Jag är själv kontnärligt lagd och har tecknat mycket sedan barnsben. Både i blyerts,bläck och senare tid även oljemålningar. Jag har tecknat/målat landskap,djur,rymdmotiv m.m. Jag har försökt att teckna/måla så nära verkligheten som möjligt. Jag gillar den konsten mest när man avbildar något som det verkligen ser ut. Jag avskyr att man helt kommit ifrån allt vad verklig konst står för genom en massa kludd som ingen vanlig människa kan se vad det är och värdesätter det i miljoner! Skamligt och en djup skändelse för verkliga konstnärer. Det gjordes ett program om detta för ett bra tag sedan där ett litet barn planlöst hade kluddat på ett ark,och en de hade inbjudit en stor s.k konstkännare och denne konstkännare kunde inte avgöra om dt var ett riktigt verk eller kludd. Jag tycker det är rena rama tokerier hur man ser på konst idag!! Så förnedrande och kränkande för den verkliga konsten!

    Jag gillar dina teckingar oerhört mycket! Jag lyckönskar dig i ditt fortsatta konstnärliga arbete nu och framledes!

    Bästa vänliga hälsningar,

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh jag blir alldeles varm om hjärtat! Tack så mycket för dina fina ord! <3 Angående konst idag så kan jag hålla med dig till en viss grad. Konsten är ju inte samma idag som den var förr. Idag så finns det väldigt mycket olika typer av konst i olika former, men ursprungligen så härstammar ju allt detta från gammal konst. Konst är gränslöst. Det finns ingen regel eller lag om vad som är och inte är konst, så det som för mig är vackert kan vara riktigt gräsligt för en annan människa. Personligen så ser jag inte mycket vackert i lite ensamt färgstänk på vit duk, och jag skulle definitivt inte betalat miljoner för en sådan tavla (även om jag haft det). Men vad vet jag, kanske ser någon annat, som inte jag ser i en sådan bild, haha.
      Verklighetstrogna bilder är vad jag själv oftast faller för med. Det finns ju så mycket vacker i vår värld som man vill fånga på bild och studera noggrannare. Men sedan så är det ju även spännande med de som försöker skapa en helt egen värld i sina bilder, bara med hjälp av vild fantasi! :D

      Tack igen för din fina kommentar.

      Radera